Wojska na Świecie

Opis forum

Ogłoszenie

Poszukuję osoby do pomocy przy prowadzeniu forum na stanowiska moderatorów





#1 2009-04-24 15:26:13

Larouse

Administrator

Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 11
Punktów :   

Mig-29 Fulcrum

Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano w 1972 r., w celu wymiany samolotów typu MiG-21 i MiG-23 na nowsze i nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty MiG-29 9.12 ("Fulcrum-A") weszły do służby w 1984 r. W samolocie zastosowano tzw. skrzydła pasmowe - o dużym skosie przy kadłubie i mniejszym w zasadniczej części o obrysie trapezowym. Wraz z klapami przednimi zapewniały one stateczność i sterowność także przy dużych kątach natarcia (do 80 stopni). MiG-29 - Su-27 były pierwszymi radzieckimi samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. W przypadku MiG-29 był to silnik RD-33 zaprojektowany w Biurze Doświadczalno-Konstrukcyjnym Izotowa. Radar OI-93 był pierwszym w ZSRR radarem dopplerowskim mogącym śledzić cele na tle ziemi. Wersja 9.12 produkowana była również w dwu słabiej wyposażonych wersjach eksportowych. Wersja 9.12A przeznaczona na eksport do krajów Układu Warszawskiego (min. Polska, Czechosłowacja, Niemcy Wschodnie, Rumunia). Pozbawiona była kilku trybów pracy radaru, różnice dotyczyły także radiostacji, układu identyfikacji "swój-obcy", systemu nawigacji. Wersja 9.12B przeznaczona była do eksportu, eksportowana poza Układ Warszawski - zakupił ja m.in. Irak, Peru, a także po rozpadzie Układu Warszawskiego w 1993 Węgry.


http://www.sp.mil.pl/images/stories/zdjecia/mig29_pref2.jpg
Od 1989 roku używany przez Wojska Lotnicze Obrony Powietrznej Kraju. W okresie 1989-1990 Rosjanie dostarczyli 12 fabrycznie nowych myśliwców (9 bojowych oraz 3 szkolno-bojowe) - znalazły się one na wyposażeniu 1. eskadry 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Mińska Mazowieckiego. W 1995 roku Polska pozyskała 10 używanych maszyn (9 bojowych i jedną szkolno-bojową) od Republiki Czeskiej, przekazując w zamian 11 śmigłowców PZL W-3 Sokół - weszły one na wyposażenie 2. eskadry 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Samoloty dostarczono na początku 1996 r. W grudniu 2001 r. w związku z dostosowywaniem struktur do wymogów NATO, 1. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego przeformowany został w 1. Eskadrę Lotnictwa Taktycznego oraz 23. Bazą Lotniczą. Samoloty MiG-29 służą w 1. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego po dziś dzień. W roku 2004 za symboliczną opłatą 1€ za sztukę - Polska odkupiła od Luftwaffe 23 używane maszyny. Ze względu na różnice w wyposażeniu oraz znaczne zużycie, podjęto decyzje o włączeniu do służby jedynie 14 znajdujących się w najlepszym stanie maszyn (wszystkie w standardzie ICAO I - Niemieckie maszyny przeszły modernizacje, część w mniejszym zakresie ICAO I, część w większym ICAO II - przewidującym min. instalacje dodatkowych zbiorników podwieszanych oraz przeskalowanie przyrządów na miary anglosaskie). Modernizacje i remonty przeprowadzone zostały w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy - poniemieckie MiGi-29 otrzymała 41. Eskadra Lotnictwa Taktycznego z Malborka.

Obecnie polskie Siły Powietrzne użytkują 31 samolotów MiG-29. Maksymalny pułap: 18000 m. Maksymalna prędkość: 2400 km/h. Maksymalny zasięg z dodatkowym zbiornikiem paliwa: 2100 km. Koszt eksploatacji na jedną godzinę lotu: 61.857 zł.

źródło - http://sp.mil.pl/

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
przegrywanie kaset vhs w polsce